Ascultă Radio Vacanța Live

Ziua Dobrogei, marcată printr-o expoziție de fotografie la Regionala CF Infrastructură și în Gara Constanța

La 14 noiembrie 2023, se împlinesc 145 de ani de când Dobrogea a reintrat în componența granițelor statale românești, perioadă în care regiunea s-a dezvoltat foarte mult, fiind vizată inclusiv extinderea sistemului căilor ferate, pentru ca Dobrogea să fie legată de România.

Ziua Dobrogei, marcată printr-o expoziție de fotografie la Regionala CF Infrastructură și în Gara Constanța

Articol de Adina Sîrbu, 13 noiembrie 2023, 15:05

Cu această ocazie, astăzi, 13 noiembrie 2023, sunt expuse în sediul Regionalei CF Constanța, 15 fotografii în care este prezentată evoluția căilor ferate dobrogene, iar mâine, 14 noiembrie, de Ziua Dobrogei, expoziția va putea fi văzută în sediul Gării CF Constanța.

Până în noiembrie 1878, în Dobrogea exista o singură linie de cale ferată, între Cernavodă și Constanța, care a fost construită în perioada Imperiului Otoman, de către compania engleză „Danube and Black Sea Railway Company Limited” și inaugurată pe 4 octombrie 1860.

După revenirea Dobrogei la țară, în 1878, politicienii acelor vremuri, împreună cu Regele Carol I au decis să lege România de Dobrogea, prima lor grijă fiind drumurile.

Astfel, Regele Carol I, a scris, pe 15 noiembrie 1878 despre „grabnica unire a sistemului căilor noastre ferate cu calea ferată Cernavodă-Kustendje”.

Primul proiect de traversare feroviară a Dunării, în România, a fost demarat pe 9 octombrie 1890, când a fost așezată piatra de temelie pe șantierul Fetești – Cernavodă.

Cinci ani mai târziu, pe 27 noiembrie 1895, a fost inaugurată calea ferată Fetești – Cernavodă, respectiv podurile dunărene construite sub coordonarea ing. Anghel Saligny, iar de atunci, trenurile au putut circula neîntrerupt, de la Constanța la București și retur.

Un alt proiect important pentru calea ferată din România a fost construcția, în anul 1902, a Tunelului Palas sau Carol I cum se numea inițial, proiectat de către Anghel Saligny, cu scopul de a facilita tranzitul de trenuri către și dinspre Portul Constanța.

Construcția căii ferate Medgidia – Tulcea a început în anul 1912, după 34 de ani de la revenirea Dobrogei la Țară și s-a realizat cu mare dificultate, în mai multe etape. Lucrările au fost întrerupte atât din cauza Primului Război Mondial, cât și a necesității realizării altor linii de cale ferată.

Singura legătură feroviară cu județul Tulcea a fost finalizată pe 25 martie 1939, după inaugurarea ultimei porțiuni dintre Babadag și Tulcea.

Pentru a pune în valoare potențialul turistic al Mării Negre, autoritățile centrale au decis, în primăvara anului 1916, începerea construcției căii ferate spre Mangalia. Lucrările au fost întrerupte în luna august, din cauza declanșării Primului Război Mondial și au fost reluate în primăvara anului 1927 a fost executat segmentul Constanța – Eforie Sud, care a fost dat în exploatare 8 luni mai târziu.

În 1938 s-a reușit finalizarea căii ferate până la Mangalia. În același an a fost construită și linia Constanța-Mamaia Băi, care devenise necesară, deoarece, în anul 1906 a fost inaugurată stațiunea Mamaia și, în scurt timp a devenit o importantă destinație turistică.

Ulterior au fost construite și alte linii de cale ferată, iar în anul 1960 a fost inaugurată noua Gară de Călători Constanța, iar în 1972 cea din orașul Tulcea.

Sursă și foto: Regionala CF Constanța

August, luna cu cele mai multe intervenții Salvamont
Știri vineri, 5 septembrie 2025, 18:30

August, luna cu cele mai multe intervenții Salvamont

Salvamont Brașov le reamintește turiștilor să nu pornească pe munte fără echipament adecvat. Luna august este luna în care, la nivel...

August, luna cu cele mai multe intervenții Salvamont
Triatlonul Transfier închide Tansfăgărășanul pentru o zi
Știri vineri, 5 septembrie 2025, 10:48

Triatlonul Transfier închide Tansfăgărășanul pentru o zi

Traficul pe Transfăgărășan va fi închis mâine, înte orele 7.00 și 18.00, pentru desfășurarea unui concurs de anduranță, anunță DRDP...

Triatlonul Transfier închide Tansfăgărășanul pentru o zi
vreme-cu-soaree-Radio-Constanta
Știri vineri, 5 septembrie 2025, 08:55

Vremea, 5 septembrie 2025: Valul de căldură persistă

Astăzi avem parte de soare și de vreme frumoasă în toată țara, iar valul de căldură persistă. În Moldova va fi o zi frumoasă, cu soare și...

Vremea, 5 septembrie 2025: Valul de căldură persistă
S-a redeschis Castelul Nopcsa din Țara Hațegului
Știri vineri, 5 septembrie 2025, 08:00

S-a redeschis Castelul Nopcsa din Țara Hațegului

Castelul din satul Săcel se anunță a fi un punct de atracție turistică major pentru județul Hunedoara, completând patrimoniul istoric și...

S-a redeschis Castelul Nopcsa din Țara Hațegului
Știri joi, 4 septembrie 2025, 20:00

ITALIA: Traficul feroviar va fi întrerupt din cauza unei greve de 24 de ore

Şi trenurile care merg spre aeroporturi vor staţiona, turiştii fiind nevoiţi să apeleze la autocare sau la taxi. În toată Italia, traficul...

ITALIA: Traficul feroviar va fi întrerupt din cauza unei greve de 24 de ore
Știri joi, 4 septembrie 2025, 18:30

SIBIU: Festivalul „Capitala Muzicală” ajunge la ediția a XIII-a

Evenimentul reunește peste 200 de concurenți din România, Republica Moldova, Italia și Bulgaria, foști laureați și invitați speciali. Peste...

SIBIU: Festivalul „Capitala Muzicală” ajunge la ediția a XIII-a
Știri joi, 4 septembrie 2025, 17:00

Sărbătoarea tradițională ”Nedeia Munţilor”, în acest weekend, la Fundata

Nu vor lipsi vestitele preparate culinare ale oierilor de la stânile din strungile Carpaţilor, brânza și bulzul pe jar, meșteri populari zonali...

Sărbătoarea tradițională ”Nedeia Munţilor”, în acest weekend, la Fundata
Știri joi, 4 septembrie 2025, 16:00

Evenimentele lunii septembrie la Cazinoul din Constanța

Cazinoul din Constanța încheie prima vară de la deschiderea sa oficială cu peste 150.000 de vizitatori. Festivalul Internațional George Enescu...

Evenimentele lunii septembrie la Cazinoul din Constanța