Ascultă Radio Vacanța Live

Ziua Dobrogei, marcată printr-o expoziție de fotografie la Regionala CF Infrastructură și în Gara Constanța

La 14 noiembrie 2023, se împlinesc 145 de ani de când Dobrogea a reintrat în componența granițelor statale românești, perioadă în care regiunea s-a dezvoltat foarte mult, fiind vizată inclusiv extinderea sistemului căilor ferate, pentru ca Dobrogea să fie legată de România.

Ziua Dobrogei, marcată printr-o expoziție de fotografie la Regionala CF Infrastructură și în Gara Constanța

Articol de Adina Sîrbu, 13 noiembrie 2023, 15:05

Cu această ocazie, astăzi, 13 noiembrie 2023, sunt expuse în sediul Regionalei CF Constanța, 15 fotografii în care este prezentată evoluția căilor ferate dobrogene, iar mâine, 14 noiembrie, de Ziua Dobrogei, expoziția va putea fi văzută în sediul Gării CF Constanța.

Până în noiembrie 1878, în Dobrogea exista o singură linie de cale ferată, între Cernavodă și Constanța, care a fost construită în perioada Imperiului Otoman, de către compania engleză „Danube and Black Sea Railway Company Limited” și inaugurată pe 4 octombrie 1860.

După revenirea Dobrogei la țară, în 1878, politicienii acelor vremuri, împreună cu Regele Carol I au decis să lege România de Dobrogea, prima lor grijă fiind drumurile.

Astfel, Regele Carol I, a scris, pe 15 noiembrie 1878 despre „grabnica unire a sistemului căilor noastre ferate cu calea ferată Cernavodă-Kustendje”.

Primul proiect de traversare feroviară a Dunării, în România, a fost demarat pe 9 octombrie 1890, când a fost așezată piatra de temelie pe șantierul Fetești – Cernavodă.

Cinci ani mai târziu, pe 27 noiembrie 1895, a fost inaugurată calea ferată Fetești – Cernavodă, respectiv podurile dunărene construite sub coordonarea ing. Anghel Saligny, iar de atunci, trenurile au putut circula neîntrerupt, de la Constanța la București și retur.

Un alt proiect important pentru calea ferată din România a fost construcția, în anul 1902, a Tunelului Palas sau Carol I cum se numea inițial, proiectat de către Anghel Saligny, cu scopul de a facilita tranzitul de trenuri către și dinspre Portul Constanța.

Construcția căii ferate Medgidia – Tulcea a început în anul 1912, după 34 de ani de la revenirea Dobrogei la Țară și s-a realizat cu mare dificultate, în mai multe etape. Lucrările au fost întrerupte atât din cauza Primului Război Mondial, cât și a necesității realizării altor linii de cale ferată.

Singura legătură feroviară cu județul Tulcea a fost finalizată pe 25 martie 1939, după inaugurarea ultimei porțiuni dintre Babadag și Tulcea.

Pentru a pune în valoare potențialul turistic al Mării Negre, autoritățile centrale au decis, în primăvara anului 1916, începerea construcției căii ferate spre Mangalia. Lucrările au fost întrerupte în luna august, din cauza declanșării Primului Război Mondial și au fost reluate în primăvara anului 1927 a fost executat segmentul Constanța – Eforie Sud, care a fost dat în exploatare 8 luni mai târziu.

În 1938 s-a reușit finalizarea căii ferate până la Mangalia. În același an a fost construită și linia Constanța-Mamaia Băi, care devenise necesară, deoarece, în anul 1906 a fost inaugurată stațiunea Mamaia și, în scurt timp a devenit o importantă destinație turistică.

Ulterior au fost construite și alte linii de cale ferată, iar în anul 1960 a fost inaugurată noua Gară de Călători Constanța, iar în 1972 cea din orașul Tulcea.

Sursă și foto: Regionala CF Constanța

1 Mai – Ziua Internațională a Muncii
Știri joi, 1 mai 2025, 09:00

1 Mai – Ziua Internațională a Muncii

Ziua Muncii îşi are originile în revoluţia industrială din secolul al XIX-lea. La acea vreme, muncitorii erau obligaţi să muncească până la...

1 Mai – Ziua Internațională a Muncii
Instituţiile muzeale din cadrul Muzeului Municipiului Bucureşti, dar şi Muzeul Satului – deschise de 1 Mai
Știri miercuri, 30 aprilie 2025, 21:08

Instituţiile muzeale din cadrul Muzeului Municipiului Bucureşti, dar şi Muzeul Satului – deschise de 1 Mai

Muzeele din București vor fi deschise de 1 Mai, majoritatea cu program normal de vizitare, iar Muzeul Satului își așteaptă vizitatorii în...

Instituţiile muzeale din cadrul Muzeului Municipiului Bucureşti, dar şi Muzeul Satului – deschise de 1 Mai
Avertismentele nutriționiștilor pentru masa de 1 Mai
Știri miercuri, 30 aprilie 2025, 17:00

Avertismentele nutriționiștilor pentru masa de 1 Mai

Nutriționiștii recomandă mese echilibrate de 1 Mai, evitarea expunerii directe a cărnii la jar și consumul de salate. Grătarele sunt în...

Avertismentele nutriționiștilor pentru masa de 1 Mai
Brașovul va avea 2000 de hectare de pădure parc
Știri miercuri, 30 aprilie 2025, 12:30

Brașovul va avea 2000 de hectare de pădure parc

Orașul Brașov primește undă verde pentru amenajarea unei păduri parc de 2000 de hectare, destinată exclusiv activităților de agrement și...

Brașovul va avea 2000 de hectare de pădure parc
Știri miercuri, 30 aprilie 2025, 11:00

De 1 Mai, bucureștenii sunt invitați la Parada Tramvaielor

Parada Tramvaielor va transforma străzile Capitalei într-un spectacol nostalgic și festiv, cu muzică live, tramvaie de epocă și surprize pentru...

De 1 Mai, bucureștenii sunt invitați la Parada Tramvaielor
Știri miercuri, 30 aprilie 2025, 08:46

Vremea, 30 aprilie 2025: Zi însorită în toată țara

Astăzi avem parte de o zi frumoasă, cu soare și temperaturi în creștere în toată țara. În Moldova urmează o zi frumoasă, cu temperaturi...

Vremea, 30 aprilie 2025: Zi însorită în toată țara
Știri miercuri, 30 aprilie 2025, 00:33

Gala Gopo 2025: „Anul Nou care n-a fost”, marele câștigător

Filmul regizat de Bogdan Mureşanu și-a adjudecat 9 statuete în total. „Anul Nou care n-a fost” a fost desemnat cel mai bun lungmetraj la Gala...

Gala Gopo 2025: „Anul Nou care n-a fost”, marele câștigător
Știri marți, 29 aprilie 2025, 20:00

BUCUREȘTI: Târg de 1 Mai, în Parcul Cuza

De 1 Mai, bucureștenii și turiștii vor putea savura preparate tradiționale precum mititei, pastrama la ceaun și langoși. Bucureştenii vor...

BUCUREȘTI: Târg de 1 Mai, în Parcul Cuza