Ascultă Radio Vacanța Live

Filă de istorie • Tragedia Titanicului (1912)

În noaptea de 14 spre 15 aprilie 1912, uriașul vas de pasageri RMS Titanic, considerat o minune tehnologică a vremii, s-a scufundat în apele înghețate ale Atlanticului de Nord, după ce a lovit un aisberg.

Filă de istorie • Tragedia Titanicului (1912)

Articol de AP , 14 aprilie 2025, 19:30

Omenirea comemorează, luni, victimele celui mai tragic naufragiu din istoria maritimă pe timp de pace.

În noaptea de 14 spre 15 aprilie 1912, uriașul vas de pasageri RMS Titanic, considerat o minune tehnologică a vremii, s-a scufundat în apele înghețate ale Atlanticului de Nord, după ce a lovit un aisberg.

1.514 dintre cei 2.228 de oameni aflați la bord și-au pierdut viața.

Titanicul plecase cu fast din Southampton, Marea Britanie, având ca destinație New York, într-o călătorie inaugurală ce ar fi trebuit să consacre supremul confort și siguranță maritimă. În seara zilei de 14 aprilie, la ora 23:40, la trei zile de la plecare, vasul a fost trădat de chiar perfecțiunea naturii.

O mare prea liniștită

Nu ceața sau furtuna au fost cauzele tragediei. Dimpotrivă, vremea era perfectă și straniu de calmă. Potrivit meteorologului Edward Lawrence, lipsa unei brize a împiedicat planctonul fosforescent să lumineze aisbergul, făcându-l invizibil pentru observatori. Ofițerul secund Charles Lightoller avea să declare ulterior că absența planctonului a fost un factor-cheie în dezastru.

Ancheta din 1912 a stabilit că echipajul a avut doar 37 de secunde pentru a evita coliziunea. Cercetări recente sugerează însă că timpul real ar fi fost mai generos, poate chiar peste un minut — dar destinul Titanicului părea deja pecetluit.

Focul care ardea din interior

Mai puțin cunoscut este faptul că, înainte de plecare, un incendiu izbucnise în buncărele de cărbuni ale navei. Flăcările persistau chiar și în ziua plecării, potrivit unei anchete britanice. Ironia sorții: aisbergul ar fi stins în cele din urmă incendiul, dar a dus totodată la prăbușirea compartimentelor. Deși nu a pus direct în pericol viețile pasagerilor, focul mocnit din „inima” navei a slăbit structura, crescând riscul scufundării.

În mod paradoxal, echipajul a fost forțat să navigheze cu viteză maximă, sub presiunea lui J.P. Morgan, proprietarul vasului, care dorea ca nava să ajungă mai repede în America — de teamă ca incendiul să nu degenereze. Morgan ar fi trebuit să fie și el la bord, dar s-a răzgândit în ultimul moment.

Căpitanul, mit și realitate

Edward John Smith, căpitanul Titanicului, a devenit un simbol al tragediei. Imaginea sa, popularizată de filmul lui James Cameron din 1997, este cea a unui erou demn, care moare odată cu nava sa. Realitatea este mai nuanțată: a ignorat avertizările privind aisbergurile, a menținut o viteză ridicată și nu a dat ordin clar de evacuare. Unele bărci de salvare au plecat pe jumătate goale. În plus, istorici au dezvăluit în 2012 că Smith picase inițial examenul de navigație.

Legenda colierului „Inima Oceanului” din filmul „Titanic” are un sâmbure de adevăr. La bord se afla Kate Florence Philips, o tânără de 19 ani care primise un colier de safir de la iubitul ei, Henry Morley, un antreprenor britanic căsătorit. Cei doi fugeau împreună în California pentru a începe o viață nouă. Doar Kate a supraviețuit.

Scufundarea Titanicului rămâne un simbol universal al fragilității umane în fața naturii. Este o poveste care revine mereu la suprafață, cu mistere noi, teorii, și ecouri din adâncuri. La 113 ani de la tragedie, omenirea își amintește lecția dureroasă a încrederii oarbe în invincibil.

Târgul de cariere „POLIJobs” revine la Politehnica București
Știri vineri, 14 noiembrie 2025, 20:00

Târgul de cariere „POLIJobs” revine la Politehnica București

Ce-a de-a VIII-a ediție a evenimentului le este dedicată atât studenților, cât și absolvenților facultăților cu profil tehnic. Târgul de...

Târgul de cariere „POLIJobs” revine la Politehnica București
Dino Parc Râșnov, ofertă specială
Știri vineri, 14 noiembrie 2025, 18:30

Dino Parc Râșnov, ofertă specială

Dino Parc Râșnov a pregătit o ofertă specială pentru elevi și profesori în cadrul programelor Școala Altfel și Săptămâna Verde....

Dino Parc Râșnov, ofertă specială
TULCEA: Comuna Jurilovca a devenit, oficial, stațiune turistică de interes local
Știri vineri, 14 noiembrie 2025, 15:30

TULCEA: Comuna Jurilovca a devenit, oficial, stațiune turistică de interes local

Prin Hotărâre de Guvern, comuna Jurilovca a primit statutul de stațiune turistică de interes local, incluzând localitățile Jurilovca, Vișina...

TULCEA: Comuna Jurilovca a devenit, oficial, stațiune turistică de interes local
Moștenirea dacilor, celebrată la Sarmizegetusa Regia
Știri vineri, 14 noiembrie 2025, 14:00

Moștenirea dacilor, celebrată la Sarmizegetusa Regia

Ziua Patrimoniului Mondial UNESCO aduce specialiști și activități culturale în situl din Munții Orăștiei. Ziua Patrimoniului Mondial UNESCO...

Moștenirea dacilor, celebrată la Sarmizegetusa Regia
Știri vineri, 14 noiembrie 2025, 08:00

Ce faci în București weekendul acesta

Evenimente de neratat, la București, în perioada 14–16 noiembrie. Weekendul acesta Bucureștiul se animă cu evenimente pentru toate gusturile:...

Ce faci în București weekendul acesta
Știri joi, 13 noiembrie 2025, 20:00

România, tot mai invizibilă pe harta turismului european

Alin Burcea, președintele ANAT, a vorbit despre starea actuală a turismului românesc în studioul Radio România Cluj. La Cluj-Napoca a început...

România, tot mai invizibilă pe harta turismului european
Știri joi, 13 noiembrie 2025, 18:00

Premieră TNR: Patimile după Iov, Cartea a doua – Dezrădăcinatul

Spectacolul Patimile după Iov este o producție a Teatrului Național Radiofonic, august 2025, realizată în colaborare cu Teatrul Naţional Mihai...

Premieră TNR: Patimile după Iov, Cartea a doua – Dezrădăcinatul
Știri joi, 13 noiembrie 2025, 17:50

Un nou proiect în Centrul istoric al stațiunii Băile Herculane

Studenții Herculane Project vor amenaja zona Băilor Venera. Stațiunea Băile Herculane continuă procesul de transformare și regenerare urbană...

Un nou proiect în Centrul istoric al stațiunii Băile Herculane