DISTRIBUIȚI

Salonul Cărţii de la Paris / Livre Paris, aflat la cea de a 39-a ediţie, se desfăşoară între 15 şi 18 martie 2019, la Porte de Versailles. Evenimentul ilustreze, în acest an, bogăţia şi diversitatea patrimoniului literar european, punând Europa în centrul atenţiei, potrivit www.livreparis.com.

La ediţia din acest este anunţată participarea a circa 3.900 de autori. Printre ţările invitate de pe scena europeană se numără Germania, Belgia, Grecia, Ungaria, Italia, Luxemburg, Olanda, Polonia, România, Rusia, Slovenia şi Ucraina.Totuşi deschiderea către lume nu se va limita la Europa, astfel că, Sultanatul Oman va avea statut de invitat special, iar capitala slovacă Bratislava va fi oraş invitat de onoare.

România participă sub sloganul „2019 – L’année de la Roumanie en Europe/ Anul României în Europa”, cu aproximativ 35 de edituri şi cu o serie de evenimente organizate la standul Institutului Cultural Român, potrivit www.icr.ro.

Printre invitaţii de marcă, personalităţi ale culturii române, ce vor figura la standul românesc de la Livre Paris, se numără: Dinu Flămând, Adriana Babeţi, Ioana Pârvulescu, Matei Vişniec, George Banu, Lucian Vasilescu, Cosmin Perţa, Stelian Tănase şi George Arion.

De asemenea, la dezbaterile organizate la stand vor participa scriitori români şi străini, traducători, editori francezi şi români, între care: Ana Antonescu (Editura Corint), Olimpia Verger (Editions des Syrtes), Bogdan Hrib (Editura Tritonic), Nicolas Faroux (Editions L’Harmattan), Michel Carassou (Editions Non Lieu), traducătorii Cristian Fulaş, Nicolas Cavailles, Florica Courriol, Nicolae Tzone şi Ovidiu Enculescu (Editura RAO).

Printre noutăţile editoriale se vor număra traduceri în franceză ale unor titluri, precum: „Dimitrie Cantemir – Un prince roumain a l’aube des Lumičres européennes”, de Ştefan Lemny, apărută la Editura ICR, romanul „Fem” (Editions Non Lieu), de Magda Cârneci, „Un Cioran inédit, purquoi intrigue-t-il?” (Editions Fauve), de Mara Magda Maftei, „Pourquoi Hecube” (Editions Non Lieu), de Matei Vişniec, „Les années romantiques” (Editions Non Lieu), de Gabriela Adameşteanu, şi „L’Empreinte du papillon ou l’improbable idylle entre Capitalisme et Dictature” (Editions L’Harmattan), de Marina Anca, aşa cum arată www.icr.ro.

Salonul Cărţii de la Paris / Salon du Livre de Paris a fost creat în 1981, de Sindicatul naţional al editorilor din Franţa. De atunci are loc anual, în luna martie, iar în 1992 a fost mutat de la Grand Palais de Paris la Parc des Expositions, într-un spaţiu de 50.000 mp. Din 2016 „Salon du Livre de Paris” s-a numit simplu „Livre Paris”, fiind cea mai importantă manifestare a pieţei editoriale din Franţa, cu o medie de 180.000 vizitatori pe ediţie. Evenimentul este dedicat profesioniştilor din domeniul editorial – editori, agenţi literari, distribuitori şi vânzători de carte din Franţa şi din lume. Este deschis, totodată, publicului larg.

Ediţia precedentă s-a desfăşurat între 16 şi 19 martie 2018. Au participat 1.200 de expozanţi din 45 de ţări, Rusia fiind ţară invitată de onoare.

România a avut statutul de ţară invitată de onoare al evenimentului la ediţia din anul 2013. La ediţia din 2018, ţara noastră a participat sub logo-ul „România, aşa cum nu aţi mai citit-o / Roumanie, comme vous ne l’avez jamais lue”, cu peste 50 de titluri recente, traduceri din autori români, dar şi cu o serie de evenimente organizate de Institutul Cultural Român (ICR).

Printre numele importante ale literaturii şi culturii române care au figurat la standul românesc s-au aflat: Virgil Tănase, George Banu, Dumitru Preda, Tudor Banuş, Dumitru Ţepeneag, Doina Lemny, Dodo Niţă Gabriel Badea-Păun, Magda Cârneci.

De asemenea, au fost lansate şi două volume dedicate lui Gellu Naum: „Gellu Naum 100” – trad. Catherine Răducanu, Luba Jurgenson şi Sebastian Reichmann (Editura ICR) şi „La Voie du Serpent de Gellu Naum” – trad. Sebastian Reichmann (Edition Non lieu) şi au fost prezentate cărţi ale autorilor români publicate de edituri franceze în ultimul an – 28 de titluri.

Standul României de la Livre Paris a fost apreciat în 2018 drept cel mai frumos spaţiu expoziţional, inclus în clasamentul site-ului de cultură actualitte.com, potrivit site-ului Institutului Cultural Român.

sursa – AGERPRES