DISTRIBUIȚI
2007 - intersecția strada Soveja/bulevardul Alexandru Lăpușneanu. City Park Mall era în construcție
  • Istoric

Una dintre cele mai solicitate linii de tramvai din Constanța, 102, a fost înființată în anul 1986, potrivit Wikipedia. Cu o lungime de 17,5 km, cale simplă, avea cel mai lung traseu de tramvai din oraș. Între 1986 și 1999, linia a fost deservită numai de vagoane tip V3A – Classic. În 1999 au fost cumpărate din Germania, la mâna a doua, 15 tramvaie TATRA KT. Mijloacele de transport în comun erau fabricate în Cehia și au fost introduse pe linia 102.

Dispeceratul se afla la capătul de linie din Faleză Nord. Tramvaiele de pe linia 102 circulau pe următorul traseu:

Faleză Nord – Delfinariu – bulevardul Lăpușneanu (azi City Park Mall) – Tomis 3 – Complex Eden – Institutul de Marină – Inel 2 – Pod Butelii – CET – Depoul de tramvaie.

În toamna anului 2008, ele au fost înlocuite cu autobuze MAZ 107.

Câțiva pasionați de acest subiect au păstrat imagini cu tramvaiele și le-au expus pe site-ul flickr.com. Vă prezentăm cum arătau atunci zonele prin care treceau traseele de transport în comun versus aspectul lor actual.

Odată cu debutul lucrărilor de scoatere a șinelor de tramvai de pe strada Zorelelor, din cartierul Faleză Nord, dispeceratul este mutat în zona industrială, la Depoul RATC. Astăzi, spațiul în care vatmanii își făceau dispecerizarea pare uitat.

Ca și tramvaiele, la ieșirea din capătul de linie, autobuzele circulă pe strada Zorelelor.

În perioada în care s-au desfășurat lucrările de scoatere a șinelor de tramvai și de asfaltare, traseul autobuzelor de pe linia 102 a fost deviat până în zona Pescărie. Numărul important de călători de pe acest traseu a condus la menținerea liniei. La finalizarea lucrărilor din Faleză Nord, a fost înființată linia 102N, care circulă pe traseul fostului tramvai 102. Astăzi, unele dintre autobuzele 102, care merg spre Pescărie, poartă la indicativ și litera P, pentru deosebirea între cele două trasee.

De la Delfinariu, autobuzele își continuă traseul pe strada Soveja, pe la fel ca fostul tramvai.

La intersecția de la Institutul de Marină, autobuzele își continuă traseul pe strada Dezrobirii.

După traversarea intersecției străzii Dezrobirii cu bulevardul I. C. Brătianu și cu strada Cumpenei (intersecție semaforizată în 2007 și marcată astăzi cu un sens giratoriu), autobuzele de pe liniile 102P și 102N, la fel ca și fostul tramvai de pe linia 102, circulă pe pasajul Cumpenei (sau Podul de la Butelii, așa cum este cunoscut de constănțeni). În 2017, pe sensul de mers spre CET, au fost demarate lucrările de reabilitare a podului, care presupun, printre altele, scoaterea șinelor și asfaltarea. Timp de câteva luni, șantierul a fost sistat, din cauza deficiențelor din construcție, așa cum spun autoritățile locale, dar și a condițiilor meteo. În această săptămână, lucrările au fost reluate.

După traversarea podului, tramvaiele, ca și autobuzele de astăzi, își continua traseul pe strada Cumpenei.

Traseul continuă pe Șoseaua Industrială.

Interiorul unui tramvai V3A-C

Interiorul unui autobuz MAZ 107

În Constanța au circulat și liniile de tramvai 103 și 105, însă sunt foarte puține informații despre acestea.

Sursa foto vechi: www.flickr.com