BUCUREȘTI: ”Macbeth.0” – premieră la Teatrul Masca
Spectacolul-manifest pornește de la ideea de a servi drept carte de vizită a spiritului Masca, a căutărilor estetice pe care teatrul și le propune.
Articol de M P , 17 noiembrie 2025, 12:30
Teatrul Masca anunță premiera ”Macbeth.0”, o adaptare contemporană după William Shakespeare în regia Catincăi Drăgănescu, pe 22 și 23 noiembrie, de la ora 19:00.
Producția face parte din stagiunea 2025-2026, care, la Teatrul Masca, stă sub deviza „#curaj”.
Inițial, Macbeth.0 trebuia să aibă premiera în luna martie a acestui an, dar, din cauza unor provocări de factură bugetară și sistemică, a fost amânat până în mai și, ulterior, până în acest moment.
Spectacolul-manifest pornește de la ideea de a servi drept carte de vizită a spiritului Masca, a căutărilor estetice pe care teatrul și le propune. Prin urmare, include, pentru prima dată în ultimii ani, o distribuție formată din toți actorii din trupa teatrului, relatează Radio România București FM. Îi veți vedea pe scenă pe: Voicu Aaniței, Măriuca Bosnea, Mara Bugarin, Mara Căruțașu, Alina Crăiță, Sorin Dinculescu, David Drugaru, Laura Duică, Valentin Mihalache, Anamaria Pîslaru, Vladimir Purdel, Dragoș Stoica.
Ce mai poate spune un Macbeth azi, într-o lume în care puterea nu se mai cucerește pe câmpul de luptă, ci în rețele de socializare? Spectacolul propune o relectură radicală a tragediei, în cheia unui thriller algoritmic, în care personajele devin subiecții unui experiment de obediență politică și estetică.
Folosind convenții de teatru alternativ, video layering, cor performativ și suprapuneri lingvistice, această montare construiește o experiență imersivă și critică asupra prezentului nostru hiper-mediatizat. În centrul ei: un lider fragil, testat nu pentru ce poate construi, ci pentru cât poate fi manipulat. Dar ce se testează nu e doar obediența unui personaj. Ci a noastră.
”Trăim într-un prezent în care estetica a înlocuit realitatea și algoritmii decid înainte ca noi să alegem. Acest Macbeth nu e despre ambiție, ci despre cum dorința devine protocol, iar liberul arbitru – iluzie.
Internetul e un Babilon: toată cunoașterea lumii stocată, dar nicio certitudine salvată. Shakespeare a devenit limbajul perfect al manipulării – familiar, legitim, imposibil de pus sub semnul întrebării. Scoția devine laborator. Macbeth, un Woyzeck politic – vulnerabil, derutat, folosit. Spectacolul activează întrebarea: dacă replicile sună bine și luminile cad cum trebuie, mai știm când să ne îndoim?
Tragedia devine doar interfața. Luminile sunt corecte, replicile impecabile. Dar ce se testează nu e actul – ci participarea noastră. Cât de repede confundăm forma cu realul? Când ne place prea mult ca să mai punem întrebări”- Consideră regizoarea Catinca Drăgănescu, autoare a conceptului și a adaptării piesei.
Spațiul scenic a fost creat de Gabi Albu, costumele, de Rodica Neacșea, iar măștile și păpușile supradimensionate, de Laura Duică.
Din echipa de creație mai fac parte: VR: Ciprian Făcăeru (Augmented Space Agency), Lighting design: Andrei Ignat, Video design: Dan Ionescu, Univers sonor: Andrei Raicu și Horia Constantinescu.
Vârstă recomandată este 12+.
Următoarele reprezentații sunt programate pentru 29 și 30 noiembrie, de la ora 18:00, respectiv 1, 13 și 14 decembrie 2025, de la ora 19:00.