DISTRIBUIȚI
CL Gară

Prima linie de troleibuz din Constanța a apărut în anul 1959. Avea o lungime de 10,4 km și era deservită de mijloace de transport românești tip TV2E, potrivit www.ratc.ro.

La 1 ianuarie 1980, IJTL (Întreprinderea Județeană de Transport Local, actuala RATC) avea 640 de autobuze, 123 de troleibuze, 48 de taximetre și 973 de autovehicule de transport marfă.

Câțiva iubitori ai transportului în comun au păstrat fotografii care atestă faptul că în municipiul Constanța au circulat tramvaie și troleibuze.

Astăzi aflăm povestea fostei linii de troleibuz 41 și a actualei linii de autobuze etajate City Tour

Linia de troleibuz 41 asigura legătura între zona Butoaie din stațiunea Mamaia și Gara CFR. Mijloacele de transport în comun circulau în toate cele 12 luni ale anului, în paralel cu linia 40.

Unele zvonuri spun că ar fi existat și linia de troleibuz 47 care făcea legătura în aceeași zonă Butoaie și Pescărie.

Traseul liniei 41 pornea din stațiunea Mamaia – zona Butoaie. Troleibuzele circulau pe bulevardul Mamaia până în zona Capitol din centrul municipiului Constanța.

După ce traversau centrul orașului, troleibuzele întorceau la capătul de linie de la Gară, din zona peronului vechi (astăzi opresc acolo autobuzele de pe liniile 5B, 43C, 43M și 100C).

De-a lungul timpul, troleibuzele din Constanța au suferit modificări. Începând din anul 2001, treptat, locul acestor mijloace de transport în comun este luat de autobuze.

Linia 41 nu a scăpat de aceste schimbări. În aceeași perioadă, troleibuzele au fost înlocuite cu autobuze MAZ, iar mijloacele de transport în comun circulau numai în timpul sezonului estival.

Potrivit site-ului RATC, www.ratc.ro, în anul 2007, municipalitatea de atunci a achiziționat din Spania 10 autobuze etajate marca Ayats cu motor Volvo. Astfel, din anul 2008, linia 41 este înlocuită cu aceste autobuze. Traseul lor a suferit diverse modificări, de-a lungul anilor.

În 2008 a fost inaugurată linia Constanța City Tour. Traseul pornea de la Gara Constanța, trecea prin centrul orașului, continua prin centrul istoric (Catedrala Sfinții Petru și Pavel, Cazinoul din Constanța și Portul Tomis), revenea pe bulevardul Ferdinand, trecea prin zona Capitol – bulevardul Mamaia și mergea până la ieșirea din stațiunea Mamaia spre Năvodari.

Ulterior, autobuzele nu au mai intrat în zona istorică. Linia a devenit Mamaia Estival, iar apoi 40 Mamaia. Traseul liniei 40 Mamaia era aproape identic cu cel al troleibuzului 41. Singurele diferențe erau capătul de linie din stațiunea Mamaia (dacă linia 41 întorcea la Butoaie, linia 40 Mamaia avea capătul de linie la ieșisre Năvodari), dar și faptul că, la întoarcere, în centrul orașului, troleibuzele circulau pe strada Răscoala din 1907, în timp ce linia 40 Mamaia a circulat pe bulevardul Tomis.

În 2018, autobuzele etajate au primit din nou indicativul City Tour (fără numele municipiului). De această dată, traseul este modificat. Mijloacele de transport pornesc din fața clădirii Gării CFR Constanța, trec prin zona Far și intră în Portul Constanța pe la Poarta 5.

În Port, autobuzele trec, pe Bursa Veche, Silozurile Saligny, Gara Maritimă și ajung la Cuibul Reginei.

Ieșirea din Portul Constanța se face pe la Poarta 1 Bis. Traseul continuă prin fața Cazinoului, a Catedralei Sfinții Apostoli Petru și Pavel și ajung în Portul Tomis.

După ce revin la Poarta 1, autobuzele ajung în centrul orașului, trec prin zonele Capitol, Delfinariu, Pescărie și merg până la ieșirea din stațiunea Mamaia spre Năvodari.

Pe sensul de mers spre Gara CFR, autobuzele nu mai intră în Portul Constanța. Ele circulă pe bulevardul Mamaia până la Capitol, apoi pe bulevardul Tomis, pe bulevardul Ferdinand și ajung la Gară.

Sursa video: Asociația Tramclub Iași

Sursa foto vechi: Facebook Daniel George