DISTRIBUIȚI

Prima linie de troleibuz din Constanța a apărut în anul 1959. Avea o lungime de 10,4 km și era deservită de mijloace de transport românești tip TV2E, potrivit www.ratc.ro.

La 1 ianuarie 1980, IJTL (Întreprinderea Județeană de Transport Local, actuala RATC) avea 640 de autobuze, 123 de troleibuze, 48 de taximetre și 973 de autovehicule de transport marfă.

De-a lungul timpul, troleibuzele din Constanța au suferit modificări. Începând din anul 2001, treptat, locul acestor mijloace de transport în comun este luat de autobuze.

Câțiva iubitori ai transportului în comun au păstrat fotografii care atestă faptul că în municipiul Constanța au circulat tramvaie și troleibuze.

Astăzi aflăm povestea fostei linii de troleibuz 40 și a actualei linii de autobuz 5-40

Linia de troleibuz 40 avea dispeceratul la intrarea în stațiunea Mamaia, în zona Pescărie.

Traseul continua pe bulevardul Mamaia, prin zona Capitol.

Capătul de linie era la Gară, în zona peronului în care opreau și liniile 41 și 43.

Una dintre primii linii în care locul troleibuzelor a fost luat de autobuze este 40. Inițial au fost păstrate traseul și indicativul de linie (40).

 

În aceeași perioadă, fosta linie de autobuz 6 (Gara CFR – Centru – Campus Universitar) a devenit linia 40C și i s-a menținut traseul.

Fostul dispecerat de la Pescărie a fost demolat și mutat la Gară. Pe locul acestuia se construiește acum o clădire.

În anul 2014, în urma grevei generale a șoferilor de pe autobuzele RATC, din 2013, patru linii de autobuz (2, 5, 40 și 43) sunt comasate. Astfel au apărut liniile 2-43 și 5-40.

Linia 5-40 lega zonele Viile Noi – Km 5 – Gara CFR – Centru – Pescărie.

În toamna anului 2017, RATC a comasat din nou traseul liniei 5-40 cu cel al liniei 40C. Astăzi, autobuzele de pe linia 5-40 întorc la Campusul Universitar.

Actuala linie 5-40 are capătul de linie în cartierul Viile Noi, în zona Confort Urban.

Străbate cartierul Viile Noi, pe străzile Vârful cu Dor – Democrației – Pandurului – Meșterul Manole – Hatman Arbore – Șoseaua Mangaliei.

Pentru a putea acoperi și zona comercială din sudul Constanței, traseul ajunge și la sensul giratoriu de la intersecția cu drumul spre Cumpăna.

Până la Gară, traseul trece prin zonele Km 5 – Doraly Mall – Far.

La Gară, stația de pe sensul spre centrul orașului este situată pe bulevardul Ferdinand, lângă parc.

 

Pe sensul de mers spre cartierul Viile Noi, stația este amplasată pe strada Theodor Burada, în zona vaporașului.

În sezonul estival 2018, pe spațiul vechi, cel în care opreau troleibuzele 40, 41 și 43, întorc acum autobuzele de pe liniile 5B, 43C, 43M și 100C.

După ce străbat centrul Constanței, autobuzele ajung pe bulevardul Mamaia.

Din toamna anului trecut, traseul liniei 5-40 a fost comasat cu linia 40C, astfel că autobuzele nu mai întorc la Pescărie, ci merg până la Campusul Universitar.

Traseul continuă prin zona Perla.

Pe timp de vară, pentru că la intersecția din zona Perla este interzis virajul la stânga, autobuzele merg până la sensul giratoriu din zona Hotelului Meridian Mamaia, revin, la aceeași intersecție și acum la capătul de linie de la Campusul Universitar.

Pe sensul retur, autobuzele întorc la intersecția dintre bulevardul Aurel Vlaicu și strada Dispensarului.

După ce trece de Pescărie, Delfinariu și Universitatea Ovidius, traseul liniei 5-40 traversează zona Capitol (vezi mai sus cum arăta intersecția în anii 90. În imagini apar troleibuze de pe linia 40).

În cartierul Km 5, autobuzele intră de pe Șoseaua Mangaliei pe strada Pandurului, fără a mai ocoli prin dreptul zonei comerciale din sudul orașului.

În paralel, există și linia de autobuz 5B, pe traseul Gara CFR – Far – Km 5 – strada Meșterul Manole.

Sursa foto vechi: Daniel George

Sursa foto autobuz 40: www.radioconstanta.ro